Phasellus et sem quis felis pharetra convallis. Ut ornare. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.
Helyes táplálkozás
Üdvözlöm! Szeretném a segítségét kérni. Fogyni szeretnék. 36 éves vagyok,egy gyermek Édesanyja.160cm 60kg.Ülő munkát végzek Reggeli:Rozsos zabkása 30g Tízórai: ananász 100g,vagy görög dinnye Ebéd:Zöldség,100g natúr hús Uzsonna:nektarin,Görög dinnye vagy v.milyen gyümölcs Vacsora:100G zsírszegény túró.egy fél nektarinnal Heti 3x zumbázom Kérdésem az lenne,hogy fehérjeturmixot beiktathatok-e reggel ill.este,ill jó így a táplálkozásom? Kérdezném még,hogy mennyi a kalóriabevitelem,és mennyit kell ahhoz egyek,hogy fogyjak,ill.mit mikor egyek?Félek,ha keveset eszek akkor hízni fogok. Kenyér,liszt,burgonya,liszt nem fogyasztok. Köszönöm a segítségét! Bakos Zsóka

Kedves Zsóka,

 

köszönöm a kérdését.

 

Nagyon jól látja azt, hogyha túl keveset eszik, az is elhízáshoz vezethet, hiszen a szervezete el kezd tartalékolni. Ezt sokan nem értik, és túlzottan lecsökkentik a energia-bevitelüket. Ön azonban nagyon tájékozott, ami örömteljes dolog.

 

Azt gondolom, hogy a rendszeres mozgásához képest nagyon kevés szénhidrátot fogyaszt. Nem szokta magát fáradékonynak érezni? Milyen megfontolásból nem fogyaszt kenyeret, lisztet, burgonyát, tésztát? Sajnos, ezeket nem árulta el nekem. Véleményem szerint a gabonák és ebből készült termékek teljes kiőrlésű változatát vagy barna rizst választva semmi rosszat nem tesz az egészségének, az alakjának, sőt. Érdemes lenne beiktatnia a napi étkezéseibe ezeket, ha csak kis mennyiségben is. Ha mindenképpen lemondana róluk, akkor a szárazhüvelyesek, mint például a bab, borsó, lencse javasoltak az Ön számára. Ezeket nem csak főzelékként eheti, de salátába is teheti, ráadásul még krémet is készíthet belőlük. Magas a rosttartalmuk és a szénhidrát tartalmuk, ezért egyenletes vércukorszintet biztosítanak az elfogyasztásuk után. Ha fedő nélkül főzi őket, akkor kevésbé puffasztóak. (További  információt itt talál: www.huvelyesekeve2016.hu )

 

A fehérjeturmixot milyen céllal iktatná be az étkezései mellé? Azt gondolom, hogy heti 3-szori zumba mellé teljesen felesleges a fehérje-kiegészítés.

A reggeli zabkását tejjel vagy vízzel készíti?

Az mindenképp fontos, hogy 1200 kcal alá semmiképpen se vigye a napi energia-bevitelét. Egy átlagos ember napi energia-felhasználása 2000 kcal körül van, ha semmi különös mozgást nem végez, tehát, ha Ön zumbázni megy, ennél több is lehet.

Ehhez képest Ön a leírtak alapján kb. 650 kcal-t fogyaszt, ami rendkívül kevés. Fokozatosan érdemes lenne növelnie ezt, hiszen így hosszú távon nem tesz jót a szervezetének.

Az Ön BMI-je 23,4, ami teljesen normális, tehát nem is kellene fogynia, de ha mégis leadna néhány kilót, az még belefér, de semmiképp se essen túlzásba, inkább mozgással változtasson az alakján.

 

Érdemes naponta 5-ször ennie. Reggelire ehet zabkását tejjel, olajos magvakkal, gyümölccsel kiegészítve. Tízóraira, uzsonnára a joghurtot, házi túrókrémet gyümölccsel, korpás keksszel egészítheti ki. Ebédre a húst, halat zöldséggel és körettel fogyassza. A vacsora lehet egy szendvics zöldségekkel, vagy egy saláta pl. tojással.

 

Remélem, tudtam segíteni.

 

 

Üdvözlettel: Kovács Judit dietetikus

Cukor helyettesítése
Tisztelt Kovács Judit! A cukrot szeretném elhagyni az étrendemből, de szeretem az édes ízt. Van valamilyen javaslata, hogy mivel tudnám helyettesíteni? Köszönettel: Emma

Kedves Emma!

A hagyományos cukor gyors vércukorszint-emelkedést okoz, ezáltal örömérzetet, eufóriát. Viszont elfogyasztását követően hamar elmúlik ez a hatás és felváltja az éhségérzet. A cukor kerülése eme okból kifolyólag igazán hasznos dolog.

Helyettesítheti mesterséges édesítőszerekkel vagy természetes eredetűekkel, de akár aszalt gyümölcsöt is tehet az édesíteni kívánt ételbe. A mesterséges édesítőszereknél a megfelelő adagolást megtalálja a termék címkéjén. Természetes eredetű édesítők közé tartozik például a xilit vagy az eritrit. Az előbbinek kisebb az energiatartalma, mint a cukornak, viszont ugyanannyit kell használni belőle, ezért könnyű adagolni. Az utóbbi édesítő ereje 60-80%-a cukornak, ezért több kell belőle, viszont nincs energiatartalma.

Bármelyiket választja is, azért figyeljen a mértékletességre!

 

Üdvözlettel: Kovács Judit

Szeretnék hízni, mit tegyek?
Tisztelt Kovács Judit! 20 éves vagyok és soványnak érzem magam. Szeretnék hízni kb. 5 kg-ot, de eddig nem sikerült. Kérem, segítsem! Köszönöm: Ágnes

Kedves Ágnes!

Köszönöm a kérdését.

A saját testünket, testsúlyunkat sajnos sokszor rosszul ítéljük meg. A testmagasságát és a jelenlegi testsúlyát sajnos nem osztotta meg velem, így nem tudom megmondani, mennyire valósak az aggodalmai.

Ha van kedve, otthon is kiszámolhatja egy egyszerű képlettel, hogy a testsúlya hogyan viszonyul a magasságához. A kilogrammban vett magasságát ossza el a méterben vett magasság négyzetével. Eredményként kap egy számot, ez a BMI (Body Mass Index), ami ha 18 alatti, akkor bizony tényleg sovány az ajánlotthoz képest. Ez esetben érdemes orvosával konzultálnia és az általa ajánlott vizsgálatokon részt vennie, hogy kiderüljön, nincs-e szervi oka annak, hogy nem tud hízni. A soványabb testalkat oka genetikai is lehet. Ha például a családjában többen vékonyabbak az átlagnál, vagy ugyanezzel a panasszal küzdenek, gondolhat a genetikai hajlamra okként. Ebben az esetben a soványságának oka valószínűleg az, hogy az átlagosnál gyorsabb az anyagcseréje. Testsúlya emeléséhez hozzájárulhat a sport is, de mindenképpen kérje ki személyi edző véleményét!

A táplálkozásában érdemes arra figyelnie, hogy ne egészségtelen, nagy energiatartalmú ételek által akarjon hízni, hanem olyanoktól, amelyekben sok az energia kis mennyiségben is, de van bennük rengeteg hasznos tápanyag. Ilyenek például a 100%-os gyümölcslevek, amit szívesen iszunk, de 1 dl-ben akár 40-50 kcal is lehet. Ebből érdemes naponta 0,5-1 litert meginni. Az olajos magvak közül a sótlan változatok szintén ajánlottak napi fogyasztásra. 100 grammban (általában 1 kis zacskó) akár 600 kcal is lehet. Ajánlott minden nap fogyasztania belőle.

A napi 5x-i étkezést szintén javaslom, mert így jobban eloszlik napközben az elfogyasztott ételmennyiség. Esetleg, ha egyszerre nem tud nagy mennyiséget enni, akkor ez a gyakoriság megfelelő lehet Ön számára.

Érdemes felkeresnie háziorvosát és keresnie egy dietetikust, aki segít Önnek a megfelelő ütemű súlygyarapodás elérésében egészséges ételekkel.

 

Üdvözlettel: Kovács Judit

Szakértőnk válasza egy héten belül várható. Sürgős esetben keresse fel a lakhelyéhez legközelebbi (szak)rendelőt vagy kórházat!