Phasellus et sem quis felis pharetra convallis. Ut ornare. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.
Csak tápszer?
Kedves Judit! Kisfiam most 10 hónapos. 6 hónapos koráig csak szopizott, az átlagtól kevesebbet, de gyakran. Folyamatosan fejlődött is, gyarapodása a védőnő szerint az átlag alsó határát érte el. Jelenleg 8600 grammos. 6 hónapos korától kap tápszert, gyümölcsöt, az anyatej pedig mostanra minimálisra csökkent. Eleinte érdeklődve fogadta a reszelt almát, banánt, őszibarackot, sárgarépa- és sütőtök pürét, volt, hogy megevett fél üveggel is egyszerre a szokásos babaételekből. Mostanra viszont szinte egyáltalán nem fogad el szilárd táplálékot! Max. 2-3 kiskanállal eszik a neki való főzelékekből vagy "tejbegríz"-ből, és csak a tápszert kéri (BEBA HA Pro2). Azon kívül a paradicsomot eszi még nyersen, és a mi ételeinkbe szeret belekóstolni, de csak 1-2 falatot. Illetve kenyérhéjat rágcsál még. Tudom, hogy nem jó az evést erőltetni, de Ön szerint tudunk valamit tenni, hogy ne a tápszer legyen a napi táplálékának 90 %-a, vagy azon kívül, hogy megkínáljuk mással minden nap, nincs más dolgunk? És meddig mehet ez így? Üdvözlettel: Enikő

Kedves Enikő!

Köszönöm a kérdését és hogy megtisztelt a bizalmával. Először is nagyon jól tette, hogy hat hónapos koráig szoptatta gyermekét, ezzel sokat tett az egészsége érdekében, hiszen az anyatej a legtökéletesebb táplálék egy csecsemő számára. A hozzátáplálás megkezdésével teljesen normális, ha az anyatej mennyisége csökken, emiatt ne aggódjon, bár ameddig csak tudja, nyugodtan folytassa a szoptatást! Természetesen már csak kiegészítő táplálás gyanánt.

Valóban, jól látja, nem szabad erőltetni az evést, de túl sokat aggodalmaskodni sem (persze könnyű ezt javasolni), mert a gyermek ezt megérzi és őt is szorongással töltheti el, ha az ő evése, ill. nem evése központi kérdéssé válik a családban.

Az biztató, hogy a kenyérhéjat elrágcsálja, ez azt jelzi, hogy nem maga a rágás okoz neki nehézséget, esetleg fájdalmat. Ugyanakkor a fennálló helyzet némileg a 22-es csapdája: ha nem kell rágnia, nem is fog, mert ez neki kényelmes. Gyakori probléma a kisdedeknél, hogy egyszerűen nem szeretnek rágni. Sokkal könnyebb (megszokottabb, kevesebb „munkával” jár) „elnyammogni” valamin. Ugyanakkor természtesen nem is szabad belenyugodni abba, hogy csak a pépes, folyékony ételeket, tápszert eszi, mivel a megfelelő emésztéshez a rágás folyamata is hozzájárul és most már valóban itt az ideje, hogy egyre szélesebb körben fogyassza el a különféle táplálékokat (ezáltal hozzászokjon új ízekhez, állagokhoz és minden szükséges tápanyaghoz).

A folyamatos kínálás, az apróra vágott, a korának megfelelő falatok adása, sikertelenség esetén kis idő múlva történő újra kínálása idővel eredményt hoz(hat). Érdemes megpróbálnia, hogy először csak egy-két falat nem túl puha, hanem rágnivaló zöldséget, gyümölcsöt, majd húst (kezdetben csirkét, majd sovány sertéshúst)  kever a főzelékbe, „tejbegrízbe”, és előbb ezeket kínálja, csak utána adja a tápszert (akár ebbe is belekeverhet kezdetben semlegesebb ízű, de rágnivaló falatokat), majd egyre növeli a szilárdabb falatok mennyiségét, arányát. Ne ijedjen meg, ha kezdetben nem jár sikerrel, ne mutasson negatív érzelmeket, csalódottságot, hanem várjon türelemmel (ami nem egyszerű)! 

Ha azonban némi (legfeljebb 1-2 hét, mivel üzenete óta is eltelt már több idő) várakozási idő, a fokozatos kínálások, újrapróbálkozások sem hoznak eredményt, célszerű a védőnővel és gyermekorvossal is konzultálni és kizárni az esetleges anatómiai, élettani, netán lelki eredetű problémákat. Javaslom továbbá, hogy keressen fel egy, az Ön környezetében dolgozó dietetikust is, aki részletesebb és személyre szabottabb segítséget tud nyújtani a megfelelő étrend összeállításában. Ide kattintva kereshet dietetikust: http://dietetikuskereso.mdosz.hu/

Sok sikert és jó egészséget kívánok az egész családnak!

 

Üdvözlettel: Schmidt Judit dietetikus

www.preventissimo.hu, www.facebook.com/Preventissimo

fogyni szeretnék
Kedves Judit! 1éve gyomorrákot diagnosztizáltak nálam.30kg fogytam,mindent kihánytam így kezdődött kivizsgálásom.nov.óta kemoterápiás kezelésben részesülök.ct szerint jelentős javulás van.viszont utóbbi időben sokat híztam.heti1kg jön fel.kezelőorvosomnak mondtam de ő azt mondta hogy még kicsit hízhatok.de nem szeretnék elhízni mert így is van elég problémám.mit ajánl mit tegyek??a cukrot mivel tudnám helyettesíteni?jelenleg repcemézet használok de minden ételt nem lehet elkészíteni vele.az olajat és a zsírt mivel helyettesítsem?húst milyet ehetek?válaszát köszönöm!!!Tisztelettel:Anikó

Kedves Anikó!

Köszönöm a kérdését és a bizalmát. Örülök, hogy sokat foglalkozik az étkezésével, ami minden körülmények között a hasznára válik. Mivel nem írta meg, hogy milyen magas és jelenleg hány kilogramm, ezért sajnos nem tudom megállapítani (bár ezt csak a számok alapján nem is lehetne), vajon a hízása mértéke még a normál határon belül mozog-e. Bár a heti 1 kg valóban nem tűnik kevésnek, de ahogy írta, volt honnan indulnia.

A heti egyszeri mérés az ideális, ennél gyakrabban nem érdemes méredzkednie, azonban ha a hízás mértéke gyorsul, vagy ellenkezőleg elkezdene fogyni, mindenképpen érdemes orvosával is konzultálnia, hogy kiderüljön, mi áll a háttérben. A mérlegről leolvasható kilók száma megtévesztő lehet, hiszen a testtömegünk több összetevőből áll (csontok, izmok, testzsír, víz), ezért nem hagyatkozhatunk csak erre az egyetlen adatra.

Érdemes személyes tanácsadásra is bejelentkeznie egy Önhöz közeli, onkológiában jártas dietetikushoz, aki személyre szabottabb javaslatokkal tudja ellátni. Ezen a linken tájékozódhat a kollégáim névsoráról, amennyiben nem valamely szakrendelésen keres fel dietetikust: http://dietetikuskereso.mdosz.hu/

Kérdéseit tekintve a következőket tudom javasolni:

-       - A cukrot, mézet, és ezeket akár rejtett formában is tartalmazó élelmiszereket, ételeket, italokat célszerű kerülnie a felesleges mértékű hízás elkerülésére. Bevásárláskor mindig olvassa el a termékek csomagolásán található címkén az összetevők listáját, ez segít a tájékozódásban! Kis mennyiségben ezek fogyasztása is az étrendje részét képezheti, de a sok kicsi sokra megy alapon nem árt erre is odafigyelnie. Ha szükséges, energiát nem adó édesítőszerekkel is helyettesítheti a cukrot, mézet (például: sztívia, eritrit). Az édesítőszerekről bővebben itt olvashat: http://preventissimo.hu/tudastar/cikk/329 és http://preventissimo.hu/tudastar/cikk/330

-        - Az állati eredetű zsírok és a növényi olajok energia-, zsírtartalmukat tekintve lényegében azonosak, azonban a zsírsavösszetételüket tekintve az olajokat célszerű előnyben részesítenie, természetesen mérsékelt mennyiségben fogyasztva. A bő olajban sütött ételek (rántott hús, rántott sajt, sült krumpli, stb.) mellőzése javasolt, de például kevés olajjal kikent tepsiben a sütőben is elkészítheti ezeket. A napraforgóolaj mellett a repceolaj, szőlőmagolaj is alkalmas sütésre, főzésre, ezeknek kedvezőbb a zsírsavösszetétele, salátáira pedig minél többféle olajat használhat (extra szűz olívaolaj, lenmagolaj, dióolaj, stb.).

-      - A húsokból is célszerű a soványabb, lezsírozott húsokat fogyasztania (például: lebőrözött szárnyasok), vagy a halakat választania. A vöröshúsok (sertés, marha) ritkábban, kis mennyiségben, zsírszegény módon elkészítve (főzés, párolás, sütőzacskó, római tál, stb.) fogyaszthatók. A füstölt húskészítményeket (például kolbász, szalámi, szalonna, sonkafélék) érdemes kerülnie.

-           -  Fontos a rendszeres étkezés, ami biztosítja a nap során az egyenletes energia- és tápanyag-ellátottságot, segít megelőzni a hízást és a túlzott éhségből eredő esetleges túlevést (vagyis nem szabad koplalnia).

-          Az étrend felépítéséhez ebben a cikkünkben talál további, praktikus segítséget: http://preventissimo.hu/tudastar/cikk/288

Bővebben és részletesebben személyes konzultáció során kaphat információkat.

Jó egészséget kívánok!

Üdvözlettel:

Schmidt Judit dietetikus

www.preventissimo.hu, www.facebook.com/Preventissimo

 

Helyettesítés
Kedves Judit! Elvégeztem a teszteket és az eredmények alapján sok húskészítményt és felvágottat fogyasztok.Kérdésem az lenne hogy akkor ezeket mivel helyettesítsem vagy mi mást fogyasszak helyettük?Az állati zsiradékokat és a kókuszzsírt is mellőznőm kellene de,mi mást tudna nekem javasolni ezek helyett? Mi a véleménye a kókuszzsírról és miért nem javasolja a teszt? A zöldségeken kívül milyen más egészséges köretet tudok még elkészíteni? Milyen tejes kiőrlésű gabonákat javasolna? Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Anita

Kedves Anita! 

Örülök, hogy kitöltötte a kérdőíveket és igénybe vette a honlapunk nyújtotta szakmai segítséget is. Köszönöm a szíves türelmét.

A sok alatt mit ért, mennyit fogyaszt ezekből az élelmiszerekből? Mivel ezt a választ kapta, minden bizonnyal az egyéni szükséglete feletti mennyiségekről van szó, különösen, ha ezek összeadódnak. A megoldás abban rejlik, hogy csökkentse a mennyiségüket, gyakoriságukat, de elhagynia nem kell teljesen ezeket (bár a feldolgozott húskészítmények, például a kolbászok, szalámik, és egyéb termékek rendszeres fogyasztása növeli a vastagbélrák kockázatát, emiatt fogyasztásuk kerülendő). A helyettesítésekre az alábbiakban adok néhány javaslatot:

  •  A húsok, húskészítmények helyettesítése: a színhúsból készült szendvicsfeltéteket is készíthet, kisebb mennyiségben, mint amennyit mondjuk ebédre, vacsorára fogyasztana (kb. a felét). A főtt vagy sült, párolt hússzeletet felaprítva kevés joghurttal vagy vajjal elkeverve, zöldfűszerekkel ízesítve kiváló szendvicskrémeket varázsolhat az asztalra. Az is megoldás lehet, ha egy fél szelet, vékonyra klopfolt, párolt hússzeletet használ felvágott helyett. A húsfélék helyett a halak is javasoltak, bár érdemes figyelembe vennie az olajos halkonzervek zsiradéktartalmát is (ezt célszerű leönteni). Időnként a húsokat a tojás, sajt, vagy túró és ezekből készült szendvicskrém is helyettesítheti. Ha az ebéd vagy a vacsora tartalmaz már húst vagy halat, sajtot, túrót, tojást, akkor a reggelire készítendő szendvicskrém, feltét zöldségalapú is lehet: például padlizsánkrém, reszelt sárgarépával elkevert vaj vagy margarin, kipróbálhatja az avokádókrémet is, de például cukkíniből is készíthet a padlizsánkrémhez hasonló kencét.
    Javasolt cikk: http://preventissimo.hu/tudastar/cikk/272
  •  Az állati zsiradékok, kókuszzsír helyettesítése: növényi olajokkal oldható meg, ügyelve a mennyiségre, hiszen az állati zsírok és a növényi olajok ugyanannyi zsírt, energiát tartalmaznak, de az olajok zsírsavösszetétele kedvezőbb. A salátákra, hidegen készült ételekre kiváló a lenmag-, dió-, extra szűz olívaolaj, sütésre, főzésre a szőlőmagolaj, repceolaj, időnként a hidegen sajtolt napraforgóolaj is (ne ez legyen a döntő olajforrás). A kókuszzsírt a változatosság növelésére érdemes használni az állati zsírok, napraforgóolaj helyett, különösen akkor, ha időnként (minél ritkábban) bő olajban sütne (bár a legtöbb ilyen étel elkészíthető kevés olajon a sütőben is, nem fog utána „tocsogni”). A kókuszzsír megítélése ma már kedvezőbb, mivel nem csak telített, de telítetlen zsírsavakat is tartalmaz, ezáltal értékesebb, mint mondjuk a sertészsír, könnyebben emészthető, hozzájárulhat a megfelelő koleszterinszint eléréshez, de a mértékletes fogyasztásara a kókuszzsír esetében is figyelnie kell, mivel zsírtartalma nem elhanyagolható. 
    Javasolt cikk: http://preventissimo.hu/tudastar/cikk/273
  • Egészséges köretek: a köret egyik fele lehet zöldség (gőzben főtt, párolt vagy nyersen saláta formájában), másik fele pedig például főtt barnarizs (esetleg rizi-biziként), főtt teljes kiőrlésű lisztből készült tészta (ma már igen széles a választék), hajdina, köles, barna bulgur, quinoa.
    Javasolt cikk: http://preventissimo.hu/tudastar/cikk/85
  • Teljes kiőrlésű gabonák: ez esetben is a változatosságra célszerű törekednie, ill. a búza, rizs mellett érdemes kipróbálnia a már említett, úgynevezett álgabonákat is: hajdina, köles, barna bulgur, quinoa. Ezeket a hagyományos tésztához, rizshez hasonlóan tudja elkészíteni, bár sok esetben sokkal egyszerűbben és rövidebb idő alatt, hiszen például a bulgurt és a kölest elég csak leforráznia, majd kicsit állni hagynia, nem szükséges olyan hosszan főznie, mint például a rizst.
    Javasolt cikk: http://preventissimo.hu/tudastar/cikk/268 

Remélem, tudtam, segíteni. 

Üdvözlettel:

 

Schmidt Judit dietetikus, www.preventissimo.hu

https://www.facebook.com/Preventissimo

Diéta
Udvozlom Kedves Judit. Erdeklidni szeretnek hogy Ont hol lehetne szemelyesen felkeresi es dietas tanacsadas miatt.koszonettel Sanyi

Kedves Sándor!

 

Köszönöm a megkeresését. 

Mivel jelenleg a közösségi oldalunkon meghirdetett nyereményjátékaink kivételével nem tartok személyes tanácsadást, bár tervezzük ennek bevezetését, javaslom, hogy a következő link alapján keressen fel egy, az Ön lakhelyéhez legközelebb praktizáló dietetikust: 

http://dietetikuskereso.mdosz.hu/

 

Üdvözlettel: Schmidt Judit, a www.preventissimo.hu dietetikusa

 

 

 

Mit lehet tenni?
Kedves Judit! Érdeklődni szeretnék, hogy milyen javaslatot tetszene adni egy olyan beteg étkeztetésére, aki laktózérzékeny és refluxos, főként a reggeli, vacsora, uzsonna kérdésköre érdekelne. Köszönöm szépen előre is! Üdvözlettel: Nóri (szakács)

Kedves Nóri!

Köszönöm a kérdést.

Mivel nem jelölte meg pontosan, hogy milyen súlyosságúak a beteg panaszai, általános javaslatokat tudok adni. Mindkét állapot esetén az étrend egyéni mérlegelést követően alakítható ki: Ennek oka, hogy vannak tejcukorérzékeny személyek, akiknél a tejcukorbontó laktáz enzim (szinte) teljesen hiányzik/nem működik, míg másoknál bizonyos mennyiségű tejcukrot tartalmazó étel, ital még nem okoz problémát, mert valamennyi enzimmel rendelkeznek. A reflux esetén is előfordul, hogy az, ami a legtöbb esetben kellemetlen tüneteket okoz, az adott személy esetében gond nélkül fogyasztható, ezért tiltása nem szükséges. Érdemes dietetikussal konzultálnia a betegnek, aki táplálkozási anamnézist vesz fel és pontosan rögzíti, mit bír vagy sem az illető és ennek alapján könnyebben adhatók konkrét tanácsok.

Tejcukorérzékenyeknek a tejcukor (laktóz) miatt nem javasolt a tej (tehén, kecske, juh is), ill. a tejtermékek (joghurt, kefir, sajt, túró, tejföl, tejszín) és az ezekkel, ezekből készült termékek, élelmiszerek fogyasztása. De ezeknek már kapható a laktózmentes változata is a boltokban, így gond nélkül helyettesíthetők a megfelelő termékekkel: laktózmentes tej, joghurt, tejföl, túró, a sajtok közül a kemény sajtok fogyaszthatók, mert elenyésző a tejcukortartalmuk (ilyen például a Pannónia). Így lényegében minden tejet, tejterméket tartalmazó kisétkezés megoldható a laktózmentes termékkel. Ezeken kívül a növényi tejek és tejtermékek jöhetnek még szóba: rizs-, zab-, szója-, mandula-, kókusztej, szójajoghurt, szójababtúró (tofu), zabtejszín, kókusztejszín. Felhasználásuk azonos a tejjel, tejtermékkel (bár ízük nem minden esetben hasonló). Javaslom a www.taplalekallergia.hu oldalon is megtalálható, ill. onnan megrendelhető tejcukortól mentes (konkrét) élelmiszereket tartalmazó lista megtekintését, beszerzését.

Reflux esetén kerülendők az erősen fűszeres, csípős (például túl borsos, csípőspaprikás, tormás, chilis), túl zsíros (például szalonnás), kakaótartalmú (például csokoládé), pörzsanyagot tartalmazó (például rántott, bundázott), puffasztó (káposztás, brokkolis, karfiolos, babos, lencsés) ételek, illetve a szénsavas, koffeintartalmú italok (kávé, kóla, fekete tea). Sokszor panaszt okoznak a savanykás, savanyú (paradicsomos, citromos) ételek, így ezeket célszerű mellőzni. Ellenjavalltak a szélsőséges hőmérsékletű (túl hideg, túl forró) ételek, italok és az egyszerre nagyobb mennyiségű étel elfogyasztása (emiatt kisebb adagok javasoltak). Fontos a reflux eredetének tisztázása is, ami orvosi kivizsgálást igényel, mivel az eredmény tovább árnyalhatja az étrendi lehetőségeket.

Remélem, hogy ezek figyelembevétel sikerül megfelelő ételeket választania.

Sok sikert hozzá! Üdvözlettel: Schmidt Judit

Magas a koleszterinszintem, pedig nem eszek húst
Tisztelt Hölgyem! Múlt héten voltam laborvizsgálaton és magas koleszterinszintet mutat a leletem. Min tudok változtatni? Nem eszem húst, így a zsíros húsok miatt nem lehet, illetve tojást is maximum heti egyszer eszem. Köszönöm, Sándor
Kedves Sándor! Látszik, hogy Ön már igen képzett ezen a területen, ami nagyon helyes. Az étrend számos pontos befolyásolja egészségi állapotunkat és hatását a laborleletek változásán is nyomon tudjuk követni. A koleszterinszint is összefügg az étkezésünkkel, és jól írta, hogy az állati eredetű zsírok rendszeres, nagy mértékű fogyasztása az összkoleszterinszint növelését eredményezi. Azonban emellett genetikai tényezők is befolyásolják ezt, valamint az életmód többi eleme (testmozgás, stressz, káros szenvedélyek) és az étrend egyéb elemei is hatnak erre, így Önnél valószínűleg más okozza a koleszterinszint növekedését. Amit az étrendjében tud változtatni: csökkentse a finomított cukor, finomliszt és az ezekkel készült ételek, italok fogyasztását, kerülje a sós ételeket, csökkentse sófogyasztását, fogyasszon zabkorpát, zabpelyhet, naponta többször fogyasszon friss, idényzöldségeket, -gyümölcsöket, egyen rendszeresen halat és a növényi olajokat minél változatosabb formában fogyassza (próbálja ki a lenmag-, repcemagolajat is a napraforgóolaj mellett, helyett)! Tanuljon meg valamilyen relaxációs technikát és sportoljon rendszeresen! Ezek együttesen vélhetően hatásosak lesznek, ha mégsem, keresse fel orvosát, mivel elképzelhető, hogy mégis gyógyszeres kezelésre szorul! Üdvözlettel: Schmidt Judit
Mit ehetek, hogy ne hízzak el az utolsó trimeszterre?
Kedves Judit! A 6. hétbe léptem és már 9 kg súlytöbbletet értem el - azt olvastam, hogy 10 kg plusz az ideális. mit tegyek, hogy ne legyen túlzott súlygyarapodásom az utolsó trimeszterre? Köszönöm, Kriszta

Kedves Kriszta!

A várandósság alatti testtömeg-gyarapodás ideális mértéke több tényező függvénye. Ide tartozik az életkor, a várandósságot megelőző, kiinduló testtömeg, a testmagasság, az, hogy hány gyermekkel várandós (ikrek esetében természetesen több hízás az elfogadható). Ezen információk hiányában a következőket tudom javasolni. Általánosságban (normál testtömeg és egy gyermek, 18-20 év felett) valóban a 10 kg körüli hízás a megfelelő (8-12 kg), de persze cél, hogy ez ne felesleges testzsírtöbbletből származzon.

A 6. héthez a 9 kg valóban sok, de ne ijedjen meg, s legfőképpen ne kezdjen el fogyókúrázni! Amennyiben eddig is sportolt, és az nem ellenjavallt (erről kérdezze meg nőgyógyászát), folytassa azt, de mértékkel vagy kezdjen el kismama tornára járni. Egyen gyakran, kisebb adagokat, ügyeljen arra, hogy kerülje a cukorral édesített italok, ételek, desszertek fogyasztását! Nem szükséges a light, zsírszegény tejtermékek, élelmiszerek választása, de kerülje el a felesleges zsírfogyasztást (zsíros sajtok, tejszín, zsíros húsok, szalonnafélék...).

Hetente ellenőrizze a súlyát, ha kiugró növekedést tapasztal, keresse fel nőgyógyászát, mert ez a felesleg származhat vízvisszatartásból is (ödéma), ami súlyosabb problémát jelezhet elő. Érdemes a háziorvosa, védőnője segítségével egy helyi dietetikushoz fordulnia, aki hónapról hónapról nyomon tudja követni az étrendjét és további tanácsokkal tud szolgálni.

Üdvözlettel: Schmidt Judit dietetikus

www.preventissimo.hu

Szakértőnk válasza egy héten belül várható. Sürgős esetben keresse fel a lakhelyéhez legközelebbi (szak)rendelőt vagy kórházat!