A diákok gyümölcsfogyasztásának növeléséért a tanárok is tehetnek

A gyümölcsök, zöldségek számos ismert és bizonyított jótékony hatását népszerűsítő kampányok ellenére a diákok fogyasztása az ajánlott mennyiség alatt marad.
2013. 09. 14.

Egy randomizált, kontrollált felmérés keretében vizsgálták görög kutatók a gyümölcsfogyasztás növelését célzó iskolai intervenció eredményességét, amelyben a tanárok voltak a kísérlet kiállított modellei. 218 alsótagozatos (9 éves) diákot vontak be az egy évig tartó felmérésbe Cipruson.

 

A tanulókat három csoportba sorolták random jelleggel: 

  1.  az edukációs tananyag csoportba Educational Material group (EDUC) 59 fő,
  2. az expozíciós csoportba (EXPO) 67 fő,
  3. a kontroll csoportba pedig 58 fő került.

 

A diákok táplálkozási szokásait kétnapos táplálkozási napló kitöltésével vizsgálták az intervenció kezdete előtt (2008 októberében), az intervenció végén (2009 júniusában) és az egy éves utánkövetés alkalmával (2010 júniusában).

 

Az EDUC csoportba tartozó tanulók heti rendszerességgel iskolai oktató programban részesültek, amely során növelték a tudatosságukat és fejlesztették a gyümölcsök elkészítésével/fogyasztásával kapcsolatos ismereteiket. Az EXPO csoport tagjainak naponta a tanárjuk adott gyümölcsöt. A kontroll csoport tagjai semmilyen oktatásban, külön programban nem vettek részt.

 

Ismételt méréseket, varianciaanalízist alkalmaztak a kutatók, hogy értékeljék a csoportok hatásosságát és az idő-csoport közötti összefüggést. Az EXPO és EDUC csoport tanulóinál nagyobb mértékű gyümölcsfogyasztást figyeltek meg az intervenció végén, mint a kontroll csoportnál (statisztikailag szignifikáns csoporthatást találtak. Az egy éves utánkövetés alkalmával csak az EXPO csoportba tartozó diákoknál maradtak szignifikáns az eredmények. A kutatás konklúziója tehát az, hogy ha a tanároktól kapják a tanulók a gyümölcsöt, ez eredményesebb módja a gyümölcsfogyasztás növelésének a hagyományos iskolai megközelítéssel (csak oktatás) összehasonlítva.

 

Hazánkban korábban az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) munkatársai is végeztek hasonló eredménnyel járó felmérést, amelynek célja az volt, hogy megállapítsák, melyik módszer a leghatásosabb a tanulók zöldség-, gyümölcsfogyasztásának növelésére. 

 

Forrás:

Anastasia Perikkou, Anna Gavrieli et al.: A Novel Approach for Increasing Fruit Consumption in Children. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. Volume 113, Issue 9, 1188-1193, September 2013

 

Fotó: 123rf.com

Kapcsolódó cikkek
A gyümölcsök szerepe és beépítése az egészséges...
A gyümölcsök előnye, nagy tápértékükön, ezáltal a betegségmegelőzésben betöltött szerepükön túl, hogy édes ízük révén tökéletes alternatívaként szolgálnak...
A zöldségek és hüvelyesek szerepe és beépítése...
A zöldségek tárháza végtelen. Amilyen sok színű, illatú, ízű és formájú változatuk létezik, annyiféleképpen készíthetjük el őket és olyan sok jótékony hatással...
A fitonutriensek szerepe a táplálkozásban
A fitonutriensek (vagy fitokemikáliák) kifejezés a növényi eredetű ételeinkben található, jótékony hatású vegyületeket takarja. A növények védekező rendszerének fontos...
A polifenolok egészségre gyakorolt hatásai
A különböző növényekben több mint nyolcezerféle polifenolt ismerünk. Szinte minden növényi eredetű élelmiszerben jelen vannak, mennyiségük és szerkezeti felépítésük...
A 2009-es magyar táplálkozási felmérés eredményei
2009-ben a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal országos, reprezentatív táplálkozási felmérést végzett, amelyben vizsgálta a hazai felnőtt lakosság élelmiszer-fogyasztási,...
Az étkezési szokások és az egészség közti összefüggések
Az étkezések gyakorisága és rendszeressége éppoly fontos az egészséges táplálkozás szempontjából, mint az, hogy mit eszünk. Hányszor együnk egy nap? Miért fontos, hogy...