Napjainkban az egészséges életmód megvalósítása kilépett a klasszikus kommunikációs keretek közül: az internet elterjedésével egyre többen keresnek és szereznek életmódjukra, egészségükre vonatkozó információkat ellenőrizetlen forrásokból, ahol nincs szakember jelentette kontroll. Ennek veszélye, hogy a gyors információáramlás miatt széles rétegeket képes elérni, és az evidenciákon (bizonyítékokon) alapuló érvelés sokszor hatástalan marad a leegyszerűsített, ám a tudományosság látszata mögé bújó üzenetekkel szemben – nyilatkozta Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője.
Az egészséges életmóddal kapcsolatban a legtöbb bizonytalanság a kiegyensúlyozott táplálkozás terén van. A kellő alaptudás hiánya és a téves információk miatt szükséges volna a lakosság ismereteit bővíteni, többek között az élelmiszerbiztonság és az adalékanyagok területén, valamint érthetővé tenni a táplálkozással összefüggő kutatások legújabb eredményeit számukra. Az ehhez szükséges üzenetek megfogalmazása, vagy a korábbi üzenetek megváltoztatása közérdek, de csak széles körű kooperációval lehetséges.
Idén nyáron a Táplálkozás, Életmód és Testmozgás Platform Egyesület (TÉT Platform) a Gfk Hungária Kft.-vel együttműködve 1019 fős, a 15-69 éves lakosságra nézve reprezentatív mintán végzett kutatást a fentiek érdekében. A vizsgálat négy fő témát ölelt fel: általános táplálkozási ismereteket, élelmiszervásárlást befolyásoló szempontokat, élelmiszerbiztonságot valamint kérdéseket az élelmiszercímkézéssel kapcsolatban.
Általánosságban elmondható, hogy az emberek az egészségük érdekében döntenek a házi koszt mellett, sokuk hajlandó kevesebb cukrot, sót, fűszert használni. De valódi áldozatot csak kevesen hoznak: kevesebbet vagy kevésbé ízletest enni, többet költeni egészséges ételre, többet utazni érte vagy kevésbé eltartható élelmiszereket venni csak nagyon kevesek hajlandóak.
Kövessen minket a közösségi hálón is!
Fotó: shutterstock.com
Forrás: Mindenki másként áll hozzá az életmód témához.