Esztétikai sportok

Az esztétikai sportok közös jellemzője a mozgások kivitelezésének szépségében, esztétikájában rejlik. Lássuk, miről is van szó!
Szerző: Dr. Boros Szilvia Lektor: Dr. Bognár József 2013-10-01

Az esztétikai sportok, valamint a táncformák széles repertoárjának közös jellemzője, hogy a nőies tulajdonságokat hozzák előtérbe, ellentétben az összes más mozgásformával. Esztétikai sportnak tekinthető a ritmikus gimnasztika, torna, műkorcsolya, jégtánc, szinkronúszás, versenytánc (latin és klasszikus), akrobatikus rock and roll, de például a műugrás sportban is hangsúlyos szerepet kap az ugrások kivitelezésének szépsége.

Már gyerekkortól

Érdekes, hogy már 3-5 éves korban különválik a fiúk és lányok mozgásfejlődése. A fiúk inkább a nagy intenzitású mozgásokat, játékokat kedvelik és szeretnek versengeni egymással. Ezért választják a háborúzást, kardozást vagy az akadályversenyeket. A lányok viszont sokkal jobban érzik magukat olyan mozgásformákkal, amelyeket közben meg tudnak vitatni. Például gyakorlatot mutatnak be egymásnak a mászókán stb. Éppen ezért különösen a kislányok nemi szerepének fejlődése és a mozgáskultúra fejlesztése érdekében az esztétikai sportok kipróbálását a gyermekévekre érdemes időzíteni.

A zene szerepe

Szinte majdnem mindegyik esztétikai sport fontos és nélkülözhetetlen eszköze a zene, amelyben a ritmus játssza a főszerepet. Dalcroze, svájci zeneszerző figyelt fel először arra, hogy a zenetanítást mennyire megkönnyíti az egész testtel átélt belső ritmus megismerése. Hitt a zenei hallás mozgásbeli emlékekre épülésében. Ezért zenészek képzéséhez a ritmusérzék fejlesztéséhez is alkalmazta a mozgást. A ritmus követésével megtanuljuk a mozdulatok időben és térben történő pontosítását. Más szóval a zenei ritmus hatására javul a mozgásszerveződés.

Mindebből adódik, hogy az esztétikai sportokban nagy hangsúly helyeződik a ritmusérzés fejlesztésére. Akár kéziszerrel (pl. ritmikus gimnasztikában a buzogány, karika, labda), akár kéziszer nélkül mutatja be a sportoló a gyakorlatot, a mozgás és zene összhangjának megteremtésének létfeltétele, hogy megtanuljon saját mozdulataira koncentrálni, miközben az adott mozgássort végzi.

Torna és tánc

A torna és az akrobatikus rock and roll jóval több erőelemet tartalmaz. Különösen a fiúk szerenkénti gyakorlataihoz kell igen fejlett izomzat, különösen a felső testfélen, hiszen a gyakorlatok kivitelezése és esztétikai megjelenítése is lényeges. A szinkronúszásnak alapkövetelménye a magas szintű vízbiztonság, a fejlett légzőrendszer, erős légzőizomzat. Egy levegővétellel ugyanis számtalan mozgássort kell precízen, zene ritmusára kivitelezni, ráadásul szinkronban a csapattársakkal.

Műkorcsolya

A műkorcsolyázást is célszerű 8-9 éves korban kezdeni. Mivel téli sportról van szó, ezért a jégmentes évszakokban az edzések nagy része balett oktatásból áll. Emellett az izomerő, aerob állóképesség és gyorsaság fejlesztésére is hangsúlyt fektetnek.

Forrás: 123rf.com

A legtöbb esztétikai sport látványából könnyedség, légiesség szűrődik ki. Azonban legtöbb esetben a pille mozdulatok kivitelezése, elsajátítása mögött igen kemény erőnléti, gyorsasági, speciális technikai edzés rejlik. A koreográfia megtanulása nem csak a testi, hanem a szellemi funkciókat (memória, koncentráló-képesség stb.) is fejleszti, a mozdulatok kecsessége pedig nem csupán a testtartás javításához, hanem a nőiesség kihangsúlyozásához is hozzáárul.

Idősebbek is elkezdhetik

Feltehetjük a kérdést, hogy az esztétikai sportok élvezete kizárólag a gyermekkor, ill. a fiatal felnőttkor sajátossága-e. Nos, a válasz természetesen nem, hiszen idősebb korban, akár 30-50 évesen is élvezettel gyakorolható a táncmozdulatokkal színezett korcsolyázás párban vagy akár egyedül mindkét nem számára. Természetesen idősebb korban nagyobb gondot kell fordítani a megfelelő bemelegítésre és levezetésre, valamint a terhelés fokozatosságára. Az alapok ismerete, a megfelelő technikai tudás és alap-edzettség, izomerő sem nélkülözhető.

Irodalom:

Nagy, Gy.: Mérési és számítási módszerek a sportban, Magyar Testnevelési Egyetem, Budapest, 1992.

Berta, M., Boros, Sz., Farkas, J., Tóth, J.: Kézikönyv nemcsak testépítőknek, Totem Kiadó, Budapest,2001.

Boros, Sz.: Testi énkép, szorongás-, depresszió-hajlam és táplálkozás kapcsolatának vizsgálata élsportolók, szabadidő-sportolók és elhízottak körében; Doktori Disszertáció, Semmelweis Egyetem, Budapest,2010.

Kapcsolódó cikkek
Mozogni kell - Önnek is van kifogása? A lustaság nagy úr... Sokszor áldozatul esünk neki, ha a mozgásról van szó. Ilyenkor mindig meg tudjuk magyarázni, hogy miért nem tudunk elmenni edzeni. A továbbiakban... Szerző: 2013-10-04 Erősportok Az erősportok közös sajátossága, hogy a sportteljesítményt leginkább az izomerő befolyásolja. Lássuk, mely sportágak tartoznak ide és melyek a közös... Szerző: 2013-10-01 Menedzsersportok Modern világunk olyan sportágakat keltett életre, amelyek a menedzserek körében terjedtek el és váltak népszerűvé. Nem csak különleges felszerelés, hanem hatékonyság,... Szerző: 2013-10-01 Szezonális sportok Léteznek olyan sportágak, amelyeket csak egy bizonyos évszakban gyakorolhatunk, gondoljunk például a búvárkodásra, síelésre vagy a snowboardra. Szerző: 2013-10-01 Labdajátékok A labdajátékok közös jellemzője a labda és az ellenféllel szembeni küzdelem, amelyben a mozgásintenzitás nem egyenletes, hanem - legtöbbször széles skálán –... Szerző: 2013-10-01 Extrémsportok Napjainkban a legtöbb ember élményre vágyik szabadidejében, talán ezzel magyarázható bizonyos sportágak (pl. bungee jumping, vadvízi evezés, gyorssízés stb.) növekvő... Szerző: 2013-10-01 A sportágak felosztása A sportágakat számos szempont szerint oszthatjuk fel. Beszélhetünk “lifetime”, vízi, légi, szárazföldi, küzdő-, állóképességi-, esztétikai stb. sportokról. Lássuk,... Szerző: 2013-10-01